Fredag blev DSB's splinternye værksted ved Mogenstrup officielt åbnet for naboer, borgere og gæster. Besøgende blev budt på forfriskninger og kolde is, mens de fik mulighed for at udforske det imponerende anlæg. Værkstedet forventes at skabe op mod 150 arbejdspladser i området.
Byggeriet, der startede i sensommeren 2022, er en del af DSB's større investering i elektriske tog og faciliteter. Fra 2026 skal værkstedet servicere Siemens-lokomotiver, dobbeltdækkervogne og Talgo-vogne. Med et spor på over 250 meter, er anlægget klar til at håndtere både vedligeholdelse, uforudsete hændelser, tekniske fejl og hærværk. Desuden vil en ny spulehal tage sig af graffiti-fjernelse og rengøring.
Placeringen ved Mogenstrup er nøje udvalgt for den centrale opstillingskapacitet. Næstved fungerer som endestation for flere ruter, og med den kommende Femern Bælt-forbindelse bliver området vigtigere end nogensinde som et knudepunkt i trafikken.
Rekruttering er også en del af planerne, da DSB forventer at rekruttere mange nye medarbejdere til at bemande det ambitiøse projekt. Hertil kommer oprettelsen af et stort naturområde med offentlig adgang, der omfatter et areal svarende til 90 fodboldbaner. En trampesti og udsigtsbænk er etableret ved Fårebakkerne, og mere end 400 nye egetræer er plantet.
Projektet, der har kostet 1,3 milliarder kroner, er en del af etableringen af fire nye værksteder i både national og international kontekst for DSB. Med et areal på 18.000 m², ca. 6 km nye spor og brugen af ca. 6.000 ton norske granitskærver, repræsenterer værkstedet en betydelig investering i fremtidens jernbaneinfrastruktur.